PRG innkjøpere Hege og Martine

EN KINAREISE: PÅ BESØK HOS PRGS FABRIKKER

Livet til et Pierre Robert plagg begynner lenge før det lander i hylla hos din lokale dagligvarebutikk. Det begynner med en designskisse. Én designskisse blir så forvandlet til en hel kolleksjon, og deretter sendt til en fabrikk flere landsgrenser unna. Her blir konsept til virkelighet.

Når plagg produseres utenfor Pierre Robert Groups hovedkontor er det viktig å vite at våre leverandører følger PRGs retningslinjer for ansvarlig og bærekraftig drift, samt vedlikeholder en streng kvalitetsstandard. Hvert år setter derfor våre innkjøpere seg på et fly for å intervjue nye leverandører og sikre at alt er vel på PRGs eksisterende fabrikker.

Så hvordan ser et slikt besøk egentlig ut? PRG innkjøpere Hege og Martine tar oss med bak kulissene.

Kina og Hong Kong. Mars 2016.

Dag 1

Etter nesten tolv timer i lufta og et kort stopp i København lander vi i Shanghai på Pudong flyplass. Overraskende nok er det ingen «Pierre Robert-limousine» som venter på oss. Vi må nøye oss med å reise kollektivt sammen med de mange kineserne som presser seg inn på shuttlebussen fra Pudong til Hongqiao flyplass, hvor vi har booket hotell.

Kineserne sniker for å komme på bussen og vi er de siste ombord. Det er fullt, og vi ser for oss å måtte stå i en time, men sjåføren viser manerer og vipper frem et sete ved siden av seg selv. Vipps, så har Martine fått VIP plass. Det må være karma.

Etter å ha satt fra oss bagasjen på hotellet forsøker vi å kjøpe billett til t-banen for å komme oss inn til byen. Mannen bak oss i køen synes nok at vi somler, fordi plutselig overtar han billettautomaten, trykker seg raskt gjennom menyen og betaler for oss — 5 kr per billett! Makan.

Endelig er middagen servert. Vi spiser stekt og dampet «dumplings» med ulike fyll, før vi synker ned i hver vår stol på en liten manikyrsalong. Våre tørre, norske vinterhender blir myke og freshe.

Dag 2

Første fabrikkbesøk starter med tog til Wuxi, som ligger sørvest for Shanghai. I siste liten kommer vi oss ombord på det svært presise hurtigtoget, som raser avgårde i 330 km i timen. På stasjonen blir vi hentet av fabrikksjefen. Han viser seg å være en usikker sjåfør, som ikke kan snakke og kjøre samtidig.

I det vi ruller ut fra parkeringsgarasjen spør Martine om det er varmt ute i dag. Hun får to åpne bilvinduer til svar. Hege har opplevd bråbremsing og grøfte-kjøring ved å stille spørsmål under reisen før, så Martine får klar beskjed om å utsette «small talken» til vi er fremme på fabrikken.

Himmelen er skyfri, men sola kan fortsatt ikke skimtes, for i lufta henger et lysegul smog, som et håndfast bevis på kinesisk industriell utvikling.

Dette er en lavkost-leverandør og alt bærer preg av effektiv pengebruk. Ytterdørene inn til kontorene står på vidt gap. Det sikrer en frisk strøm av kald kinesisk vårluft. Vi fryser og forsøker å vise det ved å beholde skjerf og ytterjakker på. Folk jobber med boblejakken på. Men lokalet er rent, pent og godt organisert, så vi stoler på gode leveranser!

Lunsj blir en sandwich fra Starbucks når klokka nesten er halv fem. Dagen ender bra, da vi blir hentet på togstasjonen av leverandøren vi skal på fabrikkbesøk til neste dag og tatt med på italiensk restaurant til middag. Det blir en tidlig kveld ettersom vi har bestilt taxi til 06:40 neste morgen. Vi sovner til heismusikken som spilles i gangen utenfor hotellrommet.

Dag 3

I dag skal Martine besøke en sokkefabrikk, og Hege en sportsfabrikk, så vi har ulike program. Jeg (Hege) starter grytidlig med hurtigtog til Yiwu, tre timer fra Shanghai. Leverandøren har bestilt «business class» helt fremst i toget, så da blir det en «snack pack» med kinesiske småkaker og en stor kopp pulverkaffe for å holde varmen denne kalde morgenen.

Besøket går til en stor og flott fabrikk PRG har jobbet med lenge, der jeg får se produksjon av melange garn. Det blir lunsj på en lokal restaurant hvor alle rettene er utstilt på et stort bord og man går og peker på det man ønsker å bestille. Fisk og sjømat ligger og spreller i akvarium. Ferskere blir det ikke!

Etter fabrikkbesøket har jeg og den kinesiske sjåføren to timer i bil sammen. Stoler på at han kjører forsvarlig, slik at jeg kan få hvilt øyelokkene. Vel framme på Hangzhou flyplass møter jeg Martine igjen til en Starbucks kaffe før vi treffer en litt stresset agent som har ventet på oss ved gaten. Som to vestlige jenter er vi heldigvis lett å kjenne igjen i mylderet av kinesere. Martine er fornøyd med dagen, og fikk til og med lagt inn en liten sightseeing i gamlebyen i Haining før hun ble kjørt til flyplassen.

Vi sjekker inn på Langham hotell som agenten har anbefalt. Fem stjerners luksus og Facebook-tilgang for første gang i Kina! Får bekreftet senere av leverandør at Facebook-tilgangen var ulovlig, og at hotellet hadde nok tyvkoblet seg på utenlandsk VPN.

Dag 4

Turens desidert lengste dag starter med frokost på hotellet sammen med en ny agent som ikke lar maten eller tidspunktet på dagen sette en stopper for praten.

På fabrikken møter vi en ung fabrikksjef og hans mor — ei svært rocka dame med rosa hår og tatovering. Sønnen har utdannelse i internasjonal business fra Filippinene. Mor og sønn har et nettverk av familiemedlemmer i tekstilbransjen, som driver bl.a. trykkeri og spinneri.

Fabrikken er slitt, støvete og trang, men her trives arbeiderne. Familien har til og med mottatt lokal pris for lav turnover i arbeidsstokken. Gjennomsnittlig antall år tilsatt er hele 16 år. Akkurat det vises spesielt godt på den aldrende gjengen som jobber med søm og pakking.

Vi får se internatrommet til et voksent ektepar som akkurat har laget lunsj. I det vi trer inn i gangen river det i nesen av kraftig steikeos. De smiler og inviterer oss inn — midt i nuddel-lunsjen. Ekteparet har seng, egen kjøkkenkrok, dusj, toalett og vask. Klærne henger de til tørk ut av vinduet. Boligbygget er nylig ferdig, så standarden er god.

Etter fabrikkinspeksjonen og møte om den nye kolleksjonen blir vi invitert på middag — sjømat på lokalt vis. Fabrikkeierne pleier ikke ta med utlendinger hit, men vi gjorde kanskje et godt inntrykk med pinnespising til lunsj?

Kineserne spiser med hendene, smatter, slafser og spytter bein. Stemningen er god. Fabrikksjefen forklarer forskjellen på vestlig og kinesisk kultur ved et ordtak om at «vestlige viser seg fra sin beste side i offentligheten, mens kinesere er mer høflige privat og overfor sine nærmeste».

På vei tilbake til hotellet diskuterer vi om denne fabrikken er en god match for PRG. Dagen er ikke over før vi har hatt møte med agenten i lobbybaren. Det er mange detaljer om pris og levering som må avklares. I seng kl. 01:00.

Dag 5

Vi blir hentet på hotellet kl. 08:45 av en agent vi har jobbet med før. I dag skal vi besøke to nye fabrikker. Den første er stor og flott, og under møtet får vi masse frisk frukt og konstant påfyll av varm grønn te. Fabrikkledelsen er godt forberedt og vi diskuterer prøver og mulige leveranser før vi får en introduksjon i fabrikkens CSR-program. Vi skulle egentlig besøke et spinneri og fargeri, hvor de tilvirker melange garn, men på grunn av en messe og besøk fra lokale myndigheter kan vi ikke bli tatt imot i dag. Vi får isteden en god gammeldags tavle-presentasjon, hvor de ivrig tegner og forklarer produksjonsprosessen.

Vi beveger oss videre til neste inspeksjon på en fabrikk som ligger i nærheten. Fabrikken har få ordre for tiden, og det er få arbeidere på plass i de ulike produksjonslokalene. Det er åpenbart ikke brukt mye ressurser på å holde ting i orden, da det er rotete og støvete overalt. I sømavdelingen, derimot, er det mer aktivitet, og fabrikken har et godt system for å kontrollere plaggene som sys.

Etter halvannen time i bil er vi tilbake på hotellet og klar for middag med agenten. Diverse supper med spektakulær røyk, og fisk servert i fiskeskinnsbolle, ser fancy ut og smaker bra. Agenten påpeker hvor viktig det er for kinesere å spise ved runde bord og med runde skåler. Det betyr samhold og er et tegn på at vi alle er en familie.

Dag 6

Det blir, igjen, en tidlig frokost. I dag setter vi kursen til Hong Kong, som blir siste stopp på reisen. Vi skal besøke tekstillaboratoriet som kvalitetstester mange av PRGs plagg. Etter en svært turbulent flytur og akutt matforgiftning må vi avlyse runden på laboratoriet. Vi kaster oss i en taxi og lander i hotellsengen. Noen timer med søvn og litt jobbing senere får vi heldigvis avsluttet dagen på en utendørs terrasse med fin utsikt over Hong Kongs skyskrapere.

Dag 7

Det er lørdag morgen. På tapetet står ett siste møte med en leverandør som har kontor i Hong Kong. Leverandøren har jobbet med PRG lenge og vet hvor viktig bærekraft er for oss. De forteller ivrig om ulike miljøbelastninger ved bruk av ulike innfargingsmetoder, og vi diskuterer nye design og priser.

Etter en maraton-uke er det tid for påskeferie. Vi skiller veier; Hege blir værende i Hong Kong og Martine setter seg på et fly til Tokyo. Før vi forlater hverandre summerer vi opp uken: Vi er enig om at det er viktig å være tilstede på fabrikk for å skape gode relasjoner med leverandørene. E-postutveksling kan ikke erstatte praktisk innsikt i produksjonen. Kina — vi kommer tilbake!