Kundeservice

Velkommen til Pierre Roberts kundeservice. Her finner du informasjon om vilkår, kontaktdetaljer og annen nyttig information. Om du ønsker å vite mer om våre størrelser kan du gå til vår størrelsesguide.

Store locator

Store Locator is loading from Storemapper store locator app...

Kontakt

Vi vil gjerne høre fra deg!

Telefon

800 40 444 (åpningstid 09-15 på hverdager)

E-post

Spørsmål vedrørende produkter og bestillinger i Pierre Robert Webshop - nettbutikk@pierrerobert.no
Spørsmål vedrørende vårt sortiment i dagligvarehandelen, og alle andre henvendelser – vennligst fyll ut kontaktskjema.

Betaling

På pierrerobert.no har du mulighet til å betale på følgende måter:

  • Kreditt- eller bankkort
  • Faktura- og delbetaling

1. Kreditt- eller bankkort

Vi aksepterer VISA, Mastercard, VISA Electron og Maestro, forutsatt er kortet er utstedt i Europa. Pierre Robert tar ingen ekstra avgifter for betaling med kort.

Pierre Robert benytter 3D Secure ved kortbetaling. Vær obs på at 3D Secure kun fungerer dersom du har opprettet denne tjenesten gjennom banken din.

2. Faktura/delbetaling

I samarbeid med Klarna tilbyr pierrerobert.no faktura og delbetaling.

Klarna Faktura

På pierrerobert.no har du mulighet til å betale med faktura. Når du betaler via Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine.

Et fakturagebyr på 29 kr tilkommer per kjøp. Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk.

Personopplysninger behandles i henhold til personopplysningsloven. Klarna håndterer personopplysninger for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og markedsføring. Ditt personnummer er også ditt kundenummer hos Klarna.

Les mer om Klarna her.

Delbetaling / Klarna Konto

Dette er betalingsmåten for deg som selv vil bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned. Du får alltid varene dine hjem før du betaler, og du får også mulighet til å samle alle dine delbetalingskjøp på en og samme konto. Det betyr kun en faktura uansett antall kjøp med Klarna konto i de butikker Klarna samarbeider med.

Allmenne vilkår for Klarna finner du her.

Levering

Pierre Robert sender alle bestillinger med Posten Norge AS. Normal leveringstid er 3-7 virkedager fra bestilling.

Pierre Robert står for transportrisiko, det vil si risiko for at varen skades eller forsvinner under transport fra vårt lager til din leveringsadresse. Du står for risiko ved en eventuell retur til oss. Vi har faste fraktkostnader, og du betaler samme frakt per ordre uavhengig av antall produkter i orden. Fraktkostnader avhenger av hvilke type frakt du har valgt, se nedenfor. Pierre Robert sender for tiden kun til Sverige og Norge. Om vi ikke kan levere innen avtalt tid, vil du straks bli informert om årsakene til forsinkelsen, og vi avtaler en ny leveringsdato. Ved levering har du rett til å heve kjøpet uten kostnad.

Frakt i Norge

Alle bestillinger over 600 kr sendes med fri frakt.
Andre bestillinger blir sendt mot en kostnad:

  • A-post:                                                                                        49,-
  • Klimanøytral servicepakke (hentes på Posten/i butikk):                    79,-
  • Hjem på døren mellom kl 17.00-21.00:                                            99,-

Pakker som sendes med klimanøytral servicepakke og "hjem på døren" kan spores på følgende link: http://sporing.bring.no/index.html

Uavhentede pakker

Pakken må hentes på leveringsstedet innen 14 dager. Uavhentede pakker returneres til oss, og faktureres 200 kr for frakt og administrative avgifter. 

Bytte & Retur

I Pierre Robert er vi ikke fornøyde før du er fornøyd. Fra du mottar varen har du 30 dagers åpent kjøp og angrerett. Du kan bytte varen i ny farge og/eller størrelse, eller du kan få pengene tilbake.

For å returnere en vare, fyll ut returseddelen som fulgte med forsendelsen. Denne skal ligge ved alle returer. Produktet skal være ubrukt og med originalforpakning. Kontakt vår kundeservice dersom du ikke lenger har returseddelen.

Varer skal returneres via Posten.Bruk Pierre Roberts ferdigutskrevne returadresselapp som ligger ved forsendelsen for enkel og sikker retur. Den er ferdigfrankert, slik at du ikke skal betale for frakt når du leverer pakken på Posten. Ved reklamasjoner grunnet feil eller skade på varen, vil Pierre Robert dekke fraktkostnader. På alle andre returer dekkes porto av kunden selv, og 39 kr vil debiteres ditt kort eller Klarna-faktura.
 
Når vi har kontrollert returnert(e) vare(r), tilbakebetaler vi beløpet til betalingskortet du benyttet eller korrigerer din Klarna-faktura* hvis du ønsker pengene tilbake. Dersom du ønsker nye varer i annen farge og/eller størrelse sender vi deg disse omkostningsfritt.

Åpent kjøp og angrerett gjelder ikke ved kjøp av truser og strømpebukser.

Vi følger forbrukerkjøpsloven, www.lovdata.no, og vil følge Forbrukerrådets anbefalinger i en eventuell tvist.

Vilkår

§ 1 Generelt

Pierre Robert Webshop er eid av Pierre Robert Group AS (org. nummer 912 692 094), heretter omtalt som Pierre Robert.

Alle priser i Pierre Roberts nettbutikk er inklusive mva (25 %), og i norske kroner. Vi tar forbehold om eventuelle prisfeil og prisjusteringer.

Man må være over 18 år eller ha foresattes tillatelse for å handle hos pierrerobert.no.

Pierre Robert tar forbehold om eventuelle ”trykkfeil” samt fargeavvik på produkter i Pierre Robert Webshop”. Vi gjør vårt ytterste for at bildene på pierrerobert.no skal være så representative som mulig og stemme overens med virkeligheten. Farger kan oppleves annerledes på ulike dataskjermer, og vi kan ikke garantere at bildene gjengir de virkelige produktene med 100 % nøyaktighet.

Alle varer forblir Pierre Robert sin eiendom til selskapet har mottatt full betaling for varen.

Forsøk på svindel vil politianmeldes. Pierre Robert forbeholder seg retten til å heve kjøp dersom det foreligger mistanke om svindel.

§ 2 Bestilling og bekreftelse

For å kunne handle på pierrerobert.no må du godkjenne våre kjøpsvilkår, og det oppstår dermed en bindende avtale mellom deg og Pierre Robert.  

Når vi mottar ordren vil du få en automatisk bekreftelse til din registrerte e-postadresse. Denne ordrebekreftelsen fungerer også som garantibevis etter fullført betaling.

Varene som vises på Pierrerobert.no skal finnes på lager, men vi tar likevel forbehold om at feil kan oppstå og et produkt kan være utsolgt. Hvis vi ikke klarer å levere i henhold til din bestilling, vil du få beskjed om dette.

Du kan handle i Pierre Roberts nettbutikk døgnet rundt, hele året. Ordren behandles normalt førstkommende arbeidsdag.

§ 3 Betaling

På pierrerobert.no har du mulighet til å betale på følgende måter:

  • Kreditt- eller bankkort
  • Faktura- og delbetaling

1. Kreditt- eller bankkort

Vi aksepterer VISA, Mastercard, VISA Electron og Maestro, forutsatt er kortet er utstedt i Europa. Pierre Robert tar ingen ekstra avgifter for betaling med kort.

Pierrerobert.no har et samarbeid med DIBS for rask og sikker gjennomføring av kortbetalinger. Informasjon blir sendt kryptert med SSL (Secure Sockets Layer) mellom DIBS og banken. Det betyr at informasjonen sendes via en sikker forbindelse og at dine kortopplysninger ikke kan leses av andre. Pierrerobert.no har ingen tilgang til kortinformasjon og DIBS oppfyller alle krav til sikker håndtering (PCI-DSS). Se mer på www.dibs.no

Pierre Robert benytter 3D Secure ved kortbetaling. 3D Secure er en teknisk sikkerhetsstandard utviklet av VISA og Mastercard for å gi kortutstederen mulighet til å verifisere kortbrukerens identitet ved handel på nettet. For ekstra sikkerhet, kan du bli bedt om å oppgi ditt korts CVC-kode, som står i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt. Vær obs på at 3D Secure kun fungerer dersom du har opprettet denne tjenesten gjennom banken din.

2. Faktura/delbetaling

I samarbeid med Klarna tilbyr pierrerobert.no faktura og delbetaling.

Med Klarna Faktura handler du enkelt via personnummeret ditt. Du betaler alltid etter at du har mottatt varen.

Tjenesten Klarna Konto passer for deg som vil dele opp betalingen og samle alle delbetalingskjøp på èn faktura. Alle kjøp du gjør med Klarna Konto i en måned vil samles på èn enkelt faktura som du mottar i midten av neste måned. Dessuten kan du alltid selv bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned.

§ 4 Levering

Pierre Robert sender alle bestillinger med Posten Norge AS. Normal leveringstid er 3-7 virkedager fra bestilling.

Pierre Robert står for transportrisiko, det vil si risiko for at varen skades eller forsvinner under transport fra vårt lager til din leveringsadresse. Du står for risiko ved en eventuell retur til oss. Vi arbeider med faste fraktkostnader, og du betaler samme frakt pr ordre uavhengig av antall produkter i orden. Fraktkostnader avhenger av hvilke type frakt du har valgt, se nedenfor. Pierre Robert sender for tiden kun til Sverige og Norge. Om vi ikke kan levere innen avtalt tid, vil du straks bli informert om årsakene til forsinkelsen, og vi avtaler en ny leveringsdato.  Ved levering har du rett til å heve kjøpet uten kostnad.

Frakt i Norge

Alle bestillinger over 600 NOK  sendes med fri frakt.
Andre bestillinger blir sendt mot en kostnad:

A-post:                                                                                        49,-
Klimanøytral servicepakke (hentes på Posten/i butikk):                    79,-
Hjem på døren mellom kl 17.00-21.00:                                            99,-

Pakker som sendes med klimanøytral servicepakke og "hjem på døren" kan spores på følgende link: http://sporing.bring.no/index.html

Uavhentede pakker

Pakken må hentes på leveringsstedet innen 14 dager. Uavhentede pakker returneres til oss, og faktureres 200,- NOK for frakt og administrative avgifter. 

§ 5 Angrerett og retur

I Pierre Robert er vi ikke fornøyde før du er fornøyd. Fra du mottar varen har du 30 dagers åpent kjøp og angrerett. Du kan bytte varen i ny farge og/eller størrelse, eller du kan få pengene tilbake.


For å returnere en vare, fyll ut returseddelen som fulgte med forsendelsen. Denne skal ligge ved alle returer. Produktet skal være ubrukt og med originalforpakning.

Varer skal returneres via Posten.Bruk Pierre Roberts ferdigutskrevne returadresselapp som ligger ved forsendelsen for enkel og sikker retur. Den er ferdigfrankert, slik at du ikke skal betale for frakt når du leverer pakken på Posten. Ved reklamasjoner grunnet feil eller skade på varen, vil Pierre Robert dekke fraktkostnader. På alle andre returer dekkes porto av kunden selv, og 39 kr vil debiteres ditt kort eller Klarna-faktura.
 
Når vi har kontrollert returnert(e) vare(r), tilbakebetaler vi beløpet til betalingskortet du benyttet eller korrigerer din Klarna-faktura* hvis du ønsker pengene tilbake. Dersom du ønsker nye varer i annen farge og/eller størrelse sender vi deg disse omkostningsfritt.

Åpent kjøp og angrerett gjelder ikke ved kjøp av truser og strømpebukser.

Vi følger forbrukerkjøpsloven, www.lovdata.no, og vil følge Forbrukerrådets anbefalinger i en eventuell tvist.

§ 6 Reklamasjoner

Vi garanterer at varene du har bestilt skal være feilfrie ved levering. Skulle du ha mottatt feil eller defekte varer må du sende varen tilbake eller kontakte vår forbrukerservice så snart som mulig, og helst innen 60 dager. Pierre Robert dekker fraktkostnader ved feilleveringer og reklamasjoner. Reklamasjoner må godkjennes av Pierre Robert.

§ 7 Skade på pakke og savnede kolli

Skade på pakke

Dersom emballasjen og pakken er skadet ved levering må du umiddelbart melde fra til Posten Norge AS. Dette gjelder uansett om du basert på emballasjen kan avgjøre om selve varen er skadet eller ikke. Som kunde hos Posten har du ingen plikt til å ta i mot skadet gods. Skader må meldes innen syv arbeidsdager fra varen ble levert. Kontakt vår forbrukerservice på nettbutikk@pierrerobert.no eller ring 800 40 444. Spar alltid på originalforpakningen og ta gjerne bilder av skaden.

Savnede kolli

Dersom pakken din fra pierrerobert.no ikke har kommet frem, må dette umiddelbart meldes til Posten Norge AS.

§ 8 Sikkerhet

Vi bruker sikre sider for overføring av ømfintlig informasjon som kortinformasjon og personopplysninger. Du kan selv kontrollere at nettsiden du besøker er sikker ved å se på nettadressen. Vanlige nettadresser begynner med http://, men hvis du befinner deg på en sikker side, begynner den med https://, hvor ”s” står for ”secure”.

Sikre betalinger

Pierre Robert samarbeider med DIBS AS på kort- og banktransaksjoner. DIBS AS er en autorisert leverandør av sikre betalingsløsninger for handel via internett. Overføring av kortinformasjon er kryptert. Vi anvender oss av SSL kryptering som er den vanligste formen for kryptering, og ofte anvendt av banker. Pierre Robert lagrer ingen kortnummer selv, det håndteres av DIBS AS. DIBS oppfyller kravene for PCI DSS.

Kortbetalinger og 3D Secure


3D Secure er utviklet av VISA for å bekrefte identiteten på kortbruker. Standaren brukes også av MasterCard. Når du bruker kortet ditt til å kjøpe varer eller tjenester på internett er kortutgiver og bankens ansvar å identifisere deg. Identifiseringen skjer ved at du fyller inn et passord eller kode for å gjennomføre kjøpet. Med krypterte kommunikasjon kontrolleres dette av kortutsteder via en sikkerhetsserver. Passordet har du selv valgt eller fått tildelt av banken som utstedte kortet. Bruk av betalingstjenester på internett som tilbyr 3D Secure gir mindre risiko for at kortet brukes til svindel. Du kan gjenkjenne en 3D Secure-sikret betalingsløsning gjennom VISAs varemerke ”Verified by VISA” og MasterCards varemerke ”SecureCode”. Vær obs på at 3D Secure bare vil fungere hvis du har skaffet deg tjenesten gjennom din egen bank.

Personvern

For at du skal kunne gjennomføre et kjøp, trenger vi informasjon om din adresse og e-postadresse, og på ditt første kjøp blir du bedt om å opprette et brukernavn (din e-postadresse) og passord. Dette er nødvendig for at vi skal kunne sende varene til deg. Vi trenger blant annet din e-postadresse for å kunne gi deg informasjon om din bestilling.

Hvis du ønsker å endre dine personlige opplysninger, kan du gjøre dette under ”mine sider”.

For å handle på pierrerobert.no må du godkjenne våre vilkår og samtykke til at dine personlige opplysninger og adresse lagres i vårt kunderegister. Dine personlige opplysninger brukes kun til utførelse av bestillingen og levering. Ved samtykke kan de også brukes i markedsføringsøyemed, hovedsakelig gjennom utsendelse av nyhetsbrev og tilbud. Dine opplysninger blir ikke solgt videre til en tredjepart.

I tråd med personvernloven kan du kreve å få vite hvilke opplysninger vi har lagret om deg. Dersom du ønsker slike opplysninger, eller vil bli slettet fra vårt register, kan du ta kontakt med vår forbrukerservice: nettbutikk@pierrerobert.no eller 800 40 444.

Cookies

Pierre Robert bruker cookies for å forenkle og forbedre ditt besøk på pierrerobert.no. Cookies (informasjonskapsler) er små tekstfiler som lagres på din datamaskin eller mobil og som hentes opp derfra ved senere besøk. De er blant annet nødvendig for å kunne holde rede på varene i din handlekurv, til å registrere ditt foretrukne land, besøkte sider og andre preferanser. I enkelte tilfeller vil vi kunne bruke cookies også i forbindelse med markedsføring av våre produkter. Pierre Robert bruker ikke cookies for å lagre personlig informasjon om deg, eller til å gi informasjon til tredjeparter.

Du kan selv avslå bruk av cookies i din nettleser, eller velge å bli informert hver gang et nettsted ber deg om å få lagre en cookie. Se under ”hjelp” i nettleseren for å finne instruksjoner for hvordan du håndterer og sletter informasjonskapsler. Merk deg at du ikke vil kunne bruke alle funksjoner hvis du slår av cookies.

§ 9 Force Majeure

Ved force majeure blir Pierre Robert fritatt for straff for unnlatelse av visse forpliktelser i henhold til denne avtalen. Hvis situasjonen varer lengre enn to måneder har både Pierre Robert og kunden rett til å heve kjøpet. Med force majeure menes blant annet naturkatastrofer, oversvømmelse, brann, konflikt, krig, sabotasje, streik, sykdom, ulykke, transportforsinkelser, import/eksportforbud, embargo, ny eller endret lovgivning og andre forhold utenfor Pierre Roberts kontroll, uansett om det forekommer hos Pierre Robert eller hos en av våre leverandører eller samarbeidspartnere.

Force Majeure gjelder også i arbeidskonflikter og blokkader hvor Pierre Robert selv er gjenstand for eller tar initiativ til en slik handling. Pierre Robert er ikke skyldig i å kompensere skade i andre saker hvor det har blitt vist normal aktsomhet.

Force Majeure omfatter også administrative beslutninger som påvirker marked og produkter negativt, som for eksempel forbud, unormal nedgang i markedet eller at selskapet blir utsatt for kriminelle handlinger som påvirker driften.

§ 10 Tvister

En eventuell tvist vedrørende disse vilkårene skal avgjøres i henhold til norsk lov, av en norsk domstol.

FAQ

Kjøp av produkter fra Pierre Robert

Hvor kan jeg kjøpe produkter fra Pierre Robert?

Du kan kjøpe våre produkter i alle landets dagligvarebutikker og i vår nettbutikk.

Kan jeg bestille produkter fra Pierre Robert på nett?

Utvalgte produkter fra Pierre Robert kan kjøpes i Pierre Roberts nettbutikk. Det vil stadig komme nye produkter inn i butikken. Meld deg på vårt nyhetsbrev, så blir du informert når nye produkter kommer inn.

Hvorfor er det ulik pris på gensere og stillong fra Young Collection Wool?

Vi skiller på prisen på disse produktene i forhold til hvilken størrelse de er. Gensere og longs i størrelse 1,5 – 8 år har en annen pris enn i størrelse 9 – 14 år. Årsaken til dette er at det er dyrere å produsere de største størrelse fordi det brukes mer materialer.

Handle online

Hvordan betaler jeg i Pierre Robert webshop?

På pierrerobert.no har du mulighet til å betale med kreditt- eller bankkort og faktura- og delbetaling.

1. Kreditt- eller bankkort

Vi aksepterer VISA, Mastercard, VISA Electron og Maestro, forutsatt er kortet er utstedt i Europa. Pierre Robert tar ingen ekstra avgifter for betaling med kort. Pierre Robert benytter 3D Secure ved kortbetaling.

2. Faktura/delbetaling

I samarbeid med Klarna tilbyr pierrerobert.no faktura og delbetaling.

Klarna Faktura

På pierrerobert.no har du mulighet til å betale med faktura. Når du betaler via Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine.

Et fakturagebyr på 29 kr tilkommer per kjøp. Hvis betaling unnlates legges det til et purregebyr på 63 kr og en forsinkelsesrente på 9,50 %. Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk.

Les mer om Klarna her.

Delbetaling / Klarna Konto
Dette er betalingsmåten for deg som selv vil bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned. Du får alltid varene dine hjem før du betaler, og du får også mulighet til å samle alle dine delbetalingskjøp på en og samme konto. Det betyr kun en faktura uansett antall kjøp med Klarna konto i de butikker Klarna samarbeider med.

Allmenne vilkår for Klarna finner du her.

I våre kjøpsvilkår som du finner her kan du lese mer om betaling.

Hvilke kort aksepteres?

Vi aksepterer VISA, Mastercard, VISA Electron og Maestro, forutsatt er kortet er utstedt i Europa. Pierre Robert tar ingen ekstra avgifter for betaling med kort. Pierre Robert benytter 3D Secure ved kortbetaling

 

Hvordan kan jeg returnere varer?

Dersom du returnerer varer, vil totalen minus frakt bli refundert til kortet ditt.

I Pierre Robert er vi ikke fornøyde før du er fornøyd. Fra du mottar varen har du 14 dagers åpent kjøp og angrerett.

For å returnere en vare, fyll ut returseddelen som fulgte med forsendelsen. Denne skal ligge ved alle returer. Produktet skal være ubrukt og med originalforpakning.

Varer skal returneres via Posten. Ved reklamasjoner grunnet feil eller skade på varen, vil Pierre Robert dekke fraktkostnader. På alle andre returer dekkes fraktkostnader av kunden.

Kjøpet vil bli tilbakeført til din konto når vi har mottatt og registrert din retur, normalt etter fem til ti arbeidsdager.

Åpent kjøp og angrerett gjelder ikke ved kjøp av truser og strømpebukser.

 

Hvilke  leveringsalternativer har jeg?

Alle bestillinger over 600 kr sendes med fri frakt.
Andre bestillinger blir sendt mot en kostnad:

  • A-post:                                                                                        39,-
  • Klimanøytral servicepakke (hentes på Posten/i butikk):                    79,-
  • Hjem på døren mellom kl 17.00-21.00:                                            99,-

Pakker som sendes med klimanøytral servicepakke og "hjem på døren" kan spores på følgende link: http://sporing.bring.no/index.html

Hvor lang tid tar leveringen?

Pierre Robert sender alle bestillinger med Posten Norge AS. Normal leveringstid er 3-7 virkedager fra bestilling.

Vask og stell av produkter fra Pierre Robert

Kan nylonstrømper brukes flere ganger, og kan de vaskes?

Nylonstrømper kan fint brukes flere ganger og kan vaskes både for hånd og i vaskemaskin. Dersom du velger vaskemaskin bør du bruke La Mote vaskepose og ull- eller silkeprogram.

Krymper klærne fra Pierre Robert Group i vask?

Vi følger Forbrukerrådets anbefalinger som er maks 2 % krymping for vevde plagg og maks 5 % krymping for strikkede plagg. Strømpebukser i nylon og polyester krymper lite.

Kan en bøyle-BH vaskes i maskin?

Vi anbefaler håndvask for bøyle-BH og vattert BH. Dersom du foretrekker å bruke vaskemaskinen, bør du bruke La Mote vaskepose så du unngår at bøylen løsner og ødelegger maskinen.

Hvordan unngår jeg at hvitt tøy blir grått?

Først av alt må du passe på at du bruker et vaskemiddel beregnet på hvitt tøy. Hvitt tøy skal holdes adskilt fra kulørt tøy, selv om det bare er med enkelte striper e.l. Kontroller at doseringen av vaskemiddel er overholdt.

Om Pierre Robert Group

Hvordan kan jeg finne ut mer om Pierre Robert Group?

Du kan finne generell informasjon, produksjonsdetaljer og Pierre Roberts etiske retningslinjer under "Om oss".  Dersom du har ytterligere spørsmål, vennligst kontakt Pierre Roberts Kommunikasjonsansvarlig Bettina Johnsen.

Samfunnsansvar

Les mer om vår samfunnsansvar

Hvem produserer plaggene til Pierre Robert Group?

Våre produkter produseres hos nøye utvalgte leverandører i Europa og Asia.  

Kan jeg få informasjon om hvem dere bruker som leverandører?

Pierre Robert Group ønsker vi å være åpne om vår produksjonsprosess. Vi synes det er bra med økt fokus på bedrifters sosiale ansvar og de arbeidsforhold tekstilarbeidere jobber under. Vi har derfor åpne leverandørlister. For å få tilgang til disse, send en mail til csr@pierrerobert.no.

Vår rapport til IEH ligger offentlig tilgjengelig, blant annet med informasjon om vår forretnings- og innkjøpspraksis, samt resultater av vårt arbeid med samfunnsansvar.

Hvorfor må vi sende en mail for å få tilgang til leverandørlistene deres?

Pierre Robert er en relativt liten bedrift som konkurrerer i et tøft marked mot flere store, nasjonale og internasjonale aktører. Vi legger mye arbeid og ressurser inn mot våre leverandører - med tanke på HMS-, kvalitet- og produktutviklingsarbeid. Dette er en av våre styrker og vi ønsker derfor ikke at våre konkurrenter skal få innsyn og muligheten til "fritt" å bruke vår leverandørbase. Som en mindre aktør med unike produkter må vi være ekstra varsomme og blant annet beskytte oss mot etterligninger. Vi vil være mer sårbare på dette området enn de større aktørene.

Hvordan er arbeidsforholdene hos deres leverandører, og hva gjør dere for å kontrollere og eventuelt forbedre disse?

Arbeidsforhold hos våre leverandører skal følge internasjonale standarder. Arbeidstagernes rettigheter og sikkerhet skal ivaretas, og miljø og dyrevelferd skal tas hensyn til og beskyttes. Våre etiske retningslinjer (Code of Conduct) bygger på konvensjoner vedtatt av FN og den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO, samt FN Global Compacts ti prinsipper for bærekraftig utvikling.

Vi konsentrerer oss om å bygge gode, langsiktige forhold til våre leverandører, og ser alltid etter måter vi kan bli bedre på. Vi har egen CSR-ansvarlig som aktivt jobber med vårt samfunnsansvar, og Pierre Robert Group er medlem av Initiativ for etisk handel (IEH). Vi benytter et operativsystem utviklet av IEH for vurdering av risiko og arbeidsforhold på fabrikkene. Dette for å sikre forsvarlig produksjon og å identifisere eventuelle områder som må forbedres.

Ved valg av nye leverandører vil våre etiske retningslinjer ligge til grunn, i tillegg til en kjemikalieforskrift og generelle betingelser for samarbeid og kvalitet.

Pierre Robert Group kontrollerer at de etiske retningslinjene etterleves ved bruk av eksterne internasjonale eller lokale ressurser, og ved egne leverandørbesøk. Kontrollene kan skje både anmeldt og uanmeldt. Det har pr. i dag ikke blitt avdekket forhold som strider mot betingelsene i våre etiske retningslinjer.

Er deres innkjøpspraksis tilrettelagt for at produsentene kan oppfylle kravene i deres etiske retningslinjer/Code of Conduct?

Vi kommuniserer vår tidslinje for utvikling av nye produkter, slik at innkjøpsprosessen er forutsigbar for produsentene. Ledetiden blir avklart i dialog med produsent, og vi har gode rutiner for å planlegge ordre/produksjon i samråd med produsenten. Dette gjør det enklere for dem å ivareta en god produksjonsplan, som tar hensyn til de ansattes arbeidstid og arbeidsforhold.

Hva gjør dere for å ivareta miljøet?

I Pierre Robert Group er vi bevisste på vår miljøpåvirkning, og vårt ansvar som leverandør av basisplagg. Vi søker stadig etter måter vi kan bli bedre på, slik at negative effekter ved vår virksomhet blir så få og små som mulig. I Pierre Robert Group har vi valgt å fokusere på tre nøkkelområder for å redusere vår miljøbelastning:
• Avfallsreduksjon
• Reduksjon av CO2-utslipp
• Produkter designet og fremstilt på en slik måte at miljøbelastningen reduseres

Hva gjør dere innenfor disse områdene?

Vi jobber mye med emballasje, og velger i størst mulig grad å benytte oss av papp eller plast som kan gjenvinnes via etablerte returordninger fra Grønt Punkt/Repa (for Sverige). Vi stiller også strenger miljøkrav til våre leverandører, og krever at de har et system for avfallshåndtering, kjemikaliehåndtering, vannforbruk og utslipp. Et økende antall av produsentene er miljøsertifiserte i henhold til ISO 14001, og vi stiller krav til alle leverandører om begrenset bruk av kjemikalier gjennom vår kjemikalieforskrift, som er i tråd med REACH; EUs kjemikalieregulativ eller strengere.

Bruker dere ull fra sauer som er utsatt for mulesing?

Nei. Vi benytter oss kun av sertifisert merinoull, som sikrer at merinosauen ikke blir utsatt for mulesing. Våre etiske retningslinjer stiller i tillegg en rekke andre krav til dyrevelferd, som våre leverandører må etterleve. Blant annet skal det kun brukes skinn som kommer fra dyr som slaktes for mat.

 

Vask & Stell

Ulike materialer krever forskjellig behandling. Med riktig vask og stell vil du få lengre glede av dine Pierre Robert plagg.

SORTER, SORTER, SORTER

Sortering er alfa og omega for klesvask. Les vaskeinstruksjonen nøye, og følg de anbefalinger som gjelder for det enkelte plagget. Vaskeanvisningen angir den hardeste behandlingen plagget tåler og er basert på materialets egenskaper og behandling i produksjon.
Sorter etter farge, vasketemperatur og anbefalt program. Lyse og mørke farger vaskes separat og ull vaskes for seg selv. Merkelappen angir hvilke fibre plagget består av, og hjelper deg å velge riktig.

NYLON

Nylon, eller polyamid, overgår alle andre fibermaterialer i rive- og slitestyrke. Tynne, fine nylonstrømpebukser bør imidlertid vaskes på 40 grader i vaskepose. Vi anbefaler at de henges opp, eller legges flatt til tørk. Bruk gjerne tøymykner, det kan redusere den statiske elektrisiteten som ofte oppleves med nylon.

ULL OG SILKE

Ull kan loe og krympe hvis den får for hard behandling. For å bevare ullplagg lengst mulig, må de derfor vaskes på ullprogram, gjerne med lav eller ingen sentrifugering. Velg et vaskemiddel uten enzymer og blekemiddel.

Ikke legg ulla i tørketrommelen, men la det lufttørke. Ull strekker seg lett i våt tilstand, og tunge plagg bør derfor ikke henges opp, men tørkes flatt. Har ulla krympet, kan du forsøke å strekke ut fibrene når plagget er vått.

Ull trenger ikke vaskes like ofte som andre materialer. Ull har antibakterielle egenskaper som forhindrer lukt, og du kan med fordel bare lufte plagget etter bruk.

Silke er finfibret og vi anbefaler håndvask eller tilpasset program i vaskemaskin. Bruk La Mote vaskepose når du vasker silkeplagg i maskin, og sørg for at vaskemiddelet er skånsomt. Silke skal aldri tørkes i tørketrommel. Våre ullplagg med ull- og silkeblanding kan med fordel vaskes som ull, på ullprogram.

BOMULL, MICROFIBER OG MODAL

Bomullstøy er behagelig, slitesterkt og enkelt å vaske.

Det er innfargingen på tøyet som bestemmer vasketemperaturen. Hvit bomull tåler godt å bli vasket på 60 grader, men med dagens maskiner og vaskemiddel blir undertøy rent også på 40 grader. Pierre Robert undertøy med mønster og farger bør vaskes på 40 grader for å holde på fargene.

Microfiber er et tynt kunststoff som er kompakt men samtidig luftig og behagelig. Pierre Robert bruker microfiber både i sportstøy og noe undertøy. Microfiber bør vaskes på 40 grader, og uten skyllemiddel som kan gå utover elastisiteten i tøyet.

Modal er fremstilt av cellulosefiber som gir god slitestyrke, mykhet og glans. Vi anbefaler maskinvask på 40 grader.